Biografija slikane posude iz Starčeva: otkrivanje slojeva značenja
Чланак у часопису (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Naučno interesovanje za slikanu grnčariju starčevačke kulture u Srbiji
seže do samih početaka istraživanja i prvih radova na relativno-hronološkoj sistematizaciji
starijeg i srednjeg neolita centralnog Balkana. U ovom radu izložena je
dekonstrukcija ustaljenog poimanja slikane keramike kao ultimativnog parametra relativno-
hronološkog datovanja, najreprezentativnijeg materijalnog odraza kulturnog identiteta
„nosilaca“ starčevačke kulture i vrhunskih dometa starčevačke kulture. U radu se
razmatra na koji način i kroz koje arheološke prakse je formirano ovo uvreženo znanje
o slikanoj grnčariji. Istraživanje je zasnovano na analizi biografije slikane posude sa
nalazišta Starčevo-Grad, sa stanovišta da detaljna životna priča jednog predmeta može
osvetliti šire pojave u arheološkoj disciplini. Cilj rada je da se podsetimo da predmeti
nemaju jedno suštinsko značenje, nego da se ono menja i gradi kroz promene u istorijskom
i društvenom kontekstu, kao i kroz menjanje aktera koji su ...okupljeni oko praksi u
kojima se predmet koristi. Biografija posude je stoga posmatrana kao niz sfera odnosa u
dve ravni, kroz koje se gradio njen identitet i slojevi značenja. Prva ravan je neolitska, u
kojoj je fokus na praksama slikanja i upotrebe, a druga je njen život u ulozi arheološkog
artefakta, tokom koga iz sfere naučnog istraživanja i muzealizacije prelazi u sferu pregovaranja
savremenih kulturnih identiteta.
Кључне речи:
slikana keramika / starčevačka kultura / Starčevo-Grad / biografija predmeta / arheološka praksa / sfere odnosaИзвор:
Etnoantropološki problemi / Issues in Ethnology and Anthropology, 2020, 3, 15, 773-797Финансирање / пројекти:
- Археологија Србије: културни идентитет, интеграциони фактори, технолошки процеси и улога централног Балкана у развоју европске праисторије (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-177020)
Институција/група
Археолошки институт / Institute of ArchaeologyTY - JOUR AU - Bajčev, Olga PY - 2020 UR - http://rai.ai.ac.rs/handle/123456789/792 AB - Naučno interesovanje za slikanu grnčariju starčevačke kulture u Srbiji seže do samih početaka istraživanja i prvih radova na relativno-hronološkoj sistematizaciji starijeg i srednjeg neolita centralnog Balkana. U ovom radu izložena je dekonstrukcija ustaljenog poimanja slikane keramike kao ultimativnog parametra relativno- hronološkog datovanja, najreprezentativnijeg materijalnog odraza kulturnog identiteta „nosilaca“ starčevačke kulture i vrhunskih dometa starčevačke kulture. U radu se razmatra na koji način i kroz koje arheološke prakse je formirano ovo uvreženo znanje o slikanoj grnčariji. Istraživanje je zasnovano na analizi biografije slikane posude sa nalazišta Starčevo-Grad, sa stanovišta da detaljna životna priča jednog predmeta može osvetliti šire pojave u arheološkoj disciplini. Cilj rada je da se podsetimo da predmeti nemaju jedno suštinsko značenje, nego da se ono menja i gradi kroz promene u istorijskom i društvenom kontekstu, kao i kroz menjanje aktera koji su okupljeni oko praksi u kojima se predmet koristi. Biografija posude je stoga posmatrana kao niz sfera odnosa u dve ravni, kroz koje se gradio njen identitet i slojevi značenja. Prva ravan je neolitska, u kojoj je fokus na praksama slikanja i upotrebe, a druga je njen život u ulozi arheološkog artefakta, tokom koga iz sfere naučnog istraživanja i muzealizacije prelazi u sferu pregovaranja savremenih kulturnih identiteta. T2 - Etnoantropološki problemi / Issues in Ethnology and Anthropology T1 - Biografija slikane posude iz Starčeva: otkrivanje slojeva značenja EP - 797 IS - 15 SP - 773 VL - 3 DO - 10.21301/eap.v15i3.6 ER -
@article{ author = "Bajčev, Olga", year = "2020", abstract = "Naučno interesovanje za slikanu grnčariju starčevačke kulture u Srbiji seže do samih početaka istraživanja i prvih radova na relativno-hronološkoj sistematizaciji starijeg i srednjeg neolita centralnog Balkana. U ovom radu izložena je dekonstrukcija ustaljenog poimanja slikane keramike kao ultimativnog parametra relativno- hronološkog datovanja, najreprezentativnijeg materijalnog odraza kulturnog identiteta „nosilaca“ starčevačke kulture i vrhunskih dometa starčevačke kulture. U radu se razmatra na koji način i kroz koje arheološke prakse je formirano ovo uvreženo znanje o slikanoj grnčariji. Istraživanje je zasnovano na analizi biografije slikane posude sa nalazišta Starčevo-Grad, sa stanovišta da detaljna životna priča jednog predmeta može osvetliti šire pojave u arheološkoj disciplini. Cilj rada je da se podsetimo da predmeti nemaju jedno suštinsko značenje, nego da se ono menja i gradi kroz promene u istorijskom i društvenom kontekstu, kao i kroz menjanje aktera koji su okupljeni oko praksi u kojima se predmet koristi. Biografija posude je stoga posmatrana kao niz sfera odnosa u dve ravni, kroz koje se gradio njen identitet i slojevi značenja. Prva ravan je neolitska, u kojoj je fokus na praksama slikanja i upotrebe, a druga je njen život u ulozi arheološkog artefakta, tokom koga iz sfere naučnog istraživanja i muzealizacije prelazi u sferu pregovaranja savremenih kulturnih identiteta.", journal = "Etnoantropološki problemi / Issues in Ethnology and Anthropology", title = "Biografija slikane posude iz Starčeva: otkrivanje slojeva značenja", pages = "797-773", number = "15", volume = "3", doi = "10.21301/eap.v15i3.6" }
Bajčev, O.. (2020). Biografija slikane posude iz Starčeva: otkrivanje slojeva značenja. in Etnoantropološki problemi / Issues in Ethnology and Anthropology, 3(15), 773-797. https://doi.org/10.21301/eap.v15i3.6
Bajčev O. Biografija slikane posude iz Starčeva: otkrivanje slojeva značenja. in Etnoantropološki problemi / Issues in Ethnology and Anthropology. 2020;3(15):773-797. doi:10.21301/eap.v15i3.6 .
Bajčev, Olga, "Biografija slikane posude iz Starčeva: otkrivanje slojeva značenja" in Etnoantropološki problemi / Issues in Ethnology and Anthropology, 3, no. 15 (2020):773-797, https://doi.org/10.21301/eap.v15i3.6 . .