Polihromno slikanje u starčevačkoj kulturi – varijacije u konceptualizaciji i izvođenju motiva
Abstract
Fenomen slikane grnčarije predstavlja
zajedničku karakteristiku neolita
jugoistočne Evrope. Na prostoru
centralnog Balkana vezuje se za rani i
srednji neolit (6200-5400 BC), odnosno
za starčevačku kulturu. Slikana
grnčarija pronađena je na najmanje 33
starčevačka nalazišta u Srbiji, ali je njena
zastupljenost najčešće 1-2% (Nikolić
2005: 47), dok je veoma često reč samo
o pojedinačnim nalazima. Kao specifična
tehnika linearnog slikanja izdvaja se
polihromno slikanje, pod kojim se podrazumeva
korišćenje dve ili više boja
u slikanju motiva na jednoj posudi. U
ovom radu biće razmotrene varijacije
u konceptualizaciji i izvođenju motiva
kod slikanja polihromnom tehnikom i
implikacije tih varijacija za mehanizme
prenošenja znanja u ovim zajednicama
praksi. Rad je inspirisan studijom Gabrijele
Kastro Gesner (2008) o tehnologiji
učenja i praksama slikanja među zajednicama
Halaf kulture (6. milenijum pre
n. e.) u Mesopotamiji.
Keywords:
neolit / starčevačka kultura / slikana grnčarija / tehnika slikanja / polihromno slikanje / zajednice praksiSource:
Aktuelna interdiscplinarna istraživanja tehnologije u arheologiji jugoistočne Evrope, 2020, 118-123Publisher:
- Beograd : Srpsko arheološko društvo
Funding / projects:
- Serbian archaeology: cultural identity, integration factors, technological processes and the role of the central Balkans in the development of European prehistory (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-177020)
Collections
Institution/Community
Археолошки институт / Institute of ArchaeologyTY - CONF AU - Bajčev, Olga PY - 2020 UR - http://rai.ai.ac.rs/handle/123456789/785 AB - Fenomen slikane grnčarije predstavlja zajedničku karakteristiku neolita jugoistočne Evrope. Na prostoru centralnog Balkana vezuje se za rani i srednji neolit (6200-5400 BC), odnosno za starčevačku kulturu. Slikana grnčarija pronađena je na najmanje 33 starčevačka nalazišta u Srbiji, ali je njena zastupljenost najčešće 1-2% (Nikolić 2005: 47), dok je veoma često reč samo o pojedinačnim nalazima. Kao specifična tehnika linearnog slikanja izdvaja se polihromno slikanje, pod kojim se podrazumeva korišćenje dve ili više boja u slikanju motiva na jednoj posudi. U ovom radu biće razmotrene varijacije u konceptualizaciji i izvođenju motiva kod slikanja polihromnom tehnikom i implikacije tih varijacija za mehanizme prenošenja znanja u ovim zajednicama praksi. Rad je inspirisan studijom Gabrijele Kastro Gesner (2008) o tehnologiji učenja i praksama slikanja među zajednicama Halaf kulture (6. milenijum pre n. e.) u Mesopotamiji. PB - Beograd : Srpsko arheološko društvo C3 - Aktuelna interdiscplinarna istraživanja tehnologije u arheologiji jugoistočne Evrope T1 - Polihromno slikanje u starčevačkoj kulturi – varijacije u konceptualizaciji i izvođenju motiva EP - 123 SP - 118 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rai_785 ER -
@conference{ author = "Bajčev, Olga", year = "2020", abstract = "Fenomen slikane grnčarije predstavlja zajedničku karakteristiku neolita jugoistočne Evrope. Na prostoru centralnog Balkana vezuje se za rani i srednji neolit (6200-5400 BC), odnosno za starčevačku kulturu. Slikana grnčarija pronađena je na najmanje 33 starčevačka nalazišta u Srbiji, ali je njena zastupljenost najčešće 1-2% (Nikolić 2005: 47), dok je veoma često reč samo o pojedinačnim nalazima. Kao specifična tehnika linearnog slikanja izdvaja se polihromno slikanje, pod kojim se podrazumeva korišćenje dve ili više boja u slikanju motiva na jednoj posudi. U ovom radu biće razmotrene varijacije u konceptualizaciji i izvođenju motiva kod slikanja polihromnom tehnikom i implikacije tih varijacija za mehanizme prenošenja znanja u ovim zajednicama praksi. Rad je inspirisan studijom Gabrijele Kastro Gesner (2008) o tehnologiji učenja i praksama slikanja među zajednicama Halaf kulture (6. milenijum pre n. e.) u Mesopotamiji.", publisher = "Beograd : Srpsko arheološko društvo", journal = "Aktuelna interdiscplinarna istraživanja tehnologije u arheologiji jugoistočne Evrope", title = "Polihromno slikanje u starčevačkoj kulturi – varijacije u konceptualizaciji i izvođenju motiva", pages = "123-118", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rai_785" }
Bajčev, O.. (2020). Polihromno slikanje u starčevačkoj kulturi – varijacije u konceptualizaciji i izvođenju motiva. in Aktuelna interdiscplinarna istraživanja tehnologije u arheologiji jugoistočne Evrope Beograd : Srpsko arheološko društvo., 118-123. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rai_785
Bajčev O. Polihromno slikanje u starčevačkoj kulturi – varijacije u konceptualizaciji i izvođenju motiva. in Aktuelna interdiscplinarna istraživanja tehnologije u arheologiji jugoistočne Evrope. 2020;:118-123. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rai_785 .
Bajčev, Olga, "Polihromno slikanje u starčevačkoj kulturi – varijacije u konceptualizaciji i izvođenju motiva" in Aktuelna interdiscplinarna istraživanja tehnologije u arheologiji jugoistočne Evrope (2020):118-123, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rai_785 .