Приказ основних података о документу
Керамичке целине и друштвени контексти у раном средњем веку – примери из српске археологије
dc.creator | Бикић, Весна | |
dc.date.accessioned | 2023-11-27T17:05:43Z | |
dc.date.available | 2023-11-27T17:05:43Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.isbn | 978-86-6439-057-6 | |
dc.identifier.uri | http://rai.ai.ac.rs/handle/123456789/1114 | |
dc.description.abstract | Познавање керамике намеће се као неопходност у различитим аспектима археологије средњег века. Било да је реч о оруђу за успостављање релативне хронологије, односно тачки ослонца за дефинисање култура и њиховог односа на временској скали, или о полигону за изучавање технологије, да поменемо само оне најчешће, керамичко посуђе представља важан извор података, а често и полазиште у објашњењима одређених појава из домена културних процеса, привредних образаца и друштвених односа. Попут других предмета материјалне културе, и керамика је као производ људског деловања израђивана и коришћена у друштвеном контексту. Међутим, за разлику од свих других група налаза, керамичко посуђе носи бројне и разноврсне информације које се прате на знатној количини налаза, због чега су трагови појава на њему видљивији, a тиме и речитији у интерпретативном погледу. Сви напори у разумевању технологије, или боље рећи грнчарске праксе у датом времену и на датом простору заправо су напори да се боље разумеју људи који то посуђе израђују и користе. Вишедеценијско изучавање ове теме у оквирима не само археологије него и етнологије, социјалне антропологије, као и природних наука, довело је до поставке у којој се под технологијом, поред оперативног ланца, подразумева „целокупан културни систем процеса и пракси повезаних са производњом и потрошњом предмета”. Према томе, социјални и културни контекст у коме се одвијају производња и потрошња керамике заокружен је појмовима технолошког избора, технолошког стила и технолошког знања, који објашњавају традицију – технике и организацију грнчарског посла, укључујући преношење знања, односно одређене групне идентитете. Уз то, будући да су технолошки стилови углавном конзервативни, промене у керамици, пре свега мешање технолошких стилова и променљивост (варијабилност) керамике у целинама, указују на одређене обрасце мешања људи, односно грнчара из различитих друштвених група, што је објашњено концептом социјалних граница (разграничења). | sr |
dc.language.iso | sr | sr |
dc.publisher | Београд : Археолошки институт | sr |
dc.publisher | Београд : Дадов | sr |
dc.relation | info:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/177021/RS// | sr |
dc.rights | openAccess | sr |
dc.source | Свет средњовековних утврђења, градова и манастира. Омаж Марку Поповићу | sr |
dc.subject | тврђава Рас | sr |
dc.subject | Врсенице | sr |
dc.subject | технологија | sr |
dc.subject | типологија облика | sr |
dc.subject | културни контексти | sr |
dc.subject | процес византинизације | sr |
dc.title | Керамичке целине и друштвени контексти у раном средњем веку – примери из српске археологије | sr |
dc.type | bookPart | sr |
dc.rights.license | ARR | sr |
dc.citation.epage | 307 | |
dc.citation.spage | 287 | |
dc.description.other | Уредници: : В. Иванишевић, В. Бикић, И. Бугарски; Summary: Pottery Assemblages and Social Contexts in the Early Middle Ages – Examples from Serbian Archaeology | sr |
dc.identifier.fulltext | http://rai.ai.ac.rs/bitstream/id/2553/bitstream_2553.pdf | |
dc.identifier.rcub | https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rai_1114 | |
dc.type.version | publishedVersion | sr |