Приказ основних података о документу

dc.creatorБикић, Весна
dc.date.accessioned2023-11-27T17:05:43Z
dc.date.available2023-11-27T17:05:43Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.isbn978-86-6439-057-6
dc.identifier.urihttp://rai.ai.ac.rs/handle/123456789/1114
dc.description.abstractПознавање керамике намеће се као неопходност у различитим аспектима археологије средњег века. Било да је реч о оруђу за успостављање релативне хронологије, односно тачки ослонца за дефинисање култура и њиховог односа на временској скали, или о полигону за изучавање технологије, да поменемо само оне најчешће, керамичко посуђе представља важан извор података, а често и полазиште у објашњењима одређених појава из домена културних процеса, привредних образаца и друштвених односа. Попут других предмета материјалне културе, и керамика је као производ људског деловања израђивана и коришћена у друштвеном контексту. Међутим, за разлику од свих других група налаза, керамичко посуђе носи бројне и разноврсне информације које се прате на знатној количини налаза, због чега су трагови појава на њему видљивији, a тиме и речитији у интерпретативном погледу. Сви напори у разумевању технологије, или боље рећи грнчарске праксе у датом времену и на датом простору заправо су напори да се боље разумеју људи који то посуђе израђују и користе. Вишедеценијско изучавање ове теме у оквирима не само археологије него и етнологије, социјалне антропологије, као и природних наука, довело је до поставке у којој се под технологијом, поред оперативног ланца, подразумева „целокупан културни систем процеса и пракси повезаних са производњом и потрошњом предмета”. Према томе, социјални и културни контекст у коме се одвијају производња и потрошња керамике заокружен је појмовима технолошког избора, технолошког стила и технолошког знања, који објашњавају традицију – технике и организацију грнчарског посла, укључујући преношење знања, односно одређене групне идентитете. Уз то, будући да су технолошки стилови углавном конзервативни, промене у керамици, пре свега мешање технолошких стилова и променљивост (варијабилност) керамике у целинама, указују на одређене обрасце мешања људи, односно грнчара из различитих друштвених група, што је објашњено концептом социјалних граница (разграничења).sr
dc.language.isosrsr
dc.publisherБеоград : Археолошки институтsr
dc.publisherБеоград : Дадовsr
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/177021/RS//sr
dc.rightsopenAccesssr
dc.sourceСвет средњовековних утврђења, градова и манастира. Омаж Марку Поповићуsr
dc.subjectтврђава Расsr
dc.subjectВрсеницеsr
dc.subjectтехнологијаsr
dc.subjectтипологија обликаsr
dc.subjectкултурни контекстиsr
dc.subjectпроцес византинизацијеsr
dc.titleКерамичке целине и друштвени контексти у раном средњем веку – примери из српске археологијеsr
dc.typebookPartsr
dc.rights.licenseARRsr
dc.citation.epage307
dc.citation.spage287
dc.description.otherУредници: : В. Иванишевић, В. Бикић, И. Бугарски; Summary: Pottery Assemblages and Social Contexts in the Early Middle Ages – Examples from Serbian Archaeologysr
dc.identifier.fulltexthttp://rai.ai.ac.rs/bitstream/id/2553/bitstream_2553.pdf
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rai_1114
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу