Од девојчице до matronae: животни ток жена на лимесу
From a girl to a matrona: the life course of the women on the limes
Апстракт
Животни пут од девојчице до matronae подељен је у неколико јасно одвојених стадијума,
о којима сведоче како писани и ликовни извори тако и археолошки остаци. Првих осам дана
након рођења, девојчица није постајала пуноправна чланица заједнице, што је последица високе
стопе смртности новорођенчади. Пријем у породицу дешавао се тек на свечаности називаној
dies lustricus, када је било уприличено ритуално купање, као и давање имена детету. Исти обичај
је за децу мушког пола практикован девет дана након рођења. Иако су Римљани били свесни
подвојености деце на полове, њихово најраније детињство, infantia, протицало је у заједничким
активностима, а делили су и исту материјалну културу, одећу и физички изглед. Наиме, по-
жељан је био хермафродитски идеал лепоте, што значи да ни на који начин није била наглашена
припадност једном од два пола. Антички писци нас обавештавају да су деца била обучена у
идентичне togae praetexte и носила дуге косе.
The life path from a girl to a matrona is divided into several clearly defined stages, as is visible
from archaeological remains, historical written sources, and visual culture. In the first eight days
after birth, a girl would not yet become a full member of the community as a consequence of the
high infant mortality rate. The initiation into a family would happen at a ceremony known as dies
lustricus, when a ritual bath is prepared and the child would be given a name. This custom was also
practiced for baby boys, on the ninth day of their life. Although aware of two different sexes, the
Romans would have the children’s earliest childhood, infantia, spent in shared activities, material
culture, clothes, and physical appearance, regardless of their gender. The hermaphrodite ideal of
beauty was desired, which meant that being either a male or a female was not emphasised in any
way. Ancient writers have taught us that children used to be dressed up in identical togae praetexte
...and had long hair.
Кључне речи:
лимес / girl / women / limes / matrona / жена / девојчица / римски период / Roman periodИзвор:
Римски лимес и градови на тлу Србије / Roman Limes and Cities on the Territory of Serbia, 2018, 72-80Издавач:
- Београд : Археолошки институт
- Београд : Српска академија наука и уметности
Колекције
Институција/група
Археолошки институт / Institute of ArchaeologyTY - CHAP AU - Данковић, Илија AU - Миловановић, Бебина AU - Марјановић, Милица PY - 2018 UR - http://rai.ai.ac.rs/handle/123456789/649 AB - Животни пут од девојчице до matronae подељен је у неколико јасно одвојених стадијума, о којима сведоче како писани и ликовни извори тако и археолошки остаци. Првих осам дана након рођења, девојчица није постајала пуноправна чланица заједнице, што је последица високе стопе смртности новорођенчади. Пријем у породицу дешавао се тек на свечаности називаној dies lustricus, када је било уприличено ритуално купање, као и давање имена детету. Исти обичај је за децу мушког пола практикован девет дана након рођења. Иако су Римљани били свесни подвојености деце на полове, њихово најраније детињство, infantia, протицало је у заједничким активностима, а делили су и исту материјалну културу, одећу и физички изглед. Наиме, по- жељан је био хермафродитски идеал лепоте, што значи да ни на који начин није била наглашена припадност једном од два пола. Антички писци нас обавештавају да су деца била обучена у идентичне togae praetexte и носила дуге косе. AB - The life path from a girl to a matrona is divided into several clearly defined stages, as is visible from archaeological remains, historical written sources, and visual culture. In the first eight days after birth, a girl would not yet become a full member of the community as a consequence of the high infant mortality rate. The initiation into a family would happen at a ceremony known as dies lustricus, when a ritual bath is prepared and the child would be given a name. This custom was also practiced for baby boys, on the ninth day of their life. Although aware of two different sexes, the Romans would have the children’s earliest childhood, infantia, spent in shared activities, material culture, clothes, and physical appearance, regardless of their gender. The hermaphrodite ideal of beauty was desired, which meant that being either a male or a female was not emphasised in any way. Ancient writers have taught us that children used to be dressed up in identical togae praetexte and had long hair. PB - Београд : Археолошки институт PB - Београд : Српска академија наука и уметности T2 - Римски лимес и градови на тлу Србије / Roman Limes and Cities on the Territory of Serbia T1 - Од девојчице до matronae: животни ток жена на лимесу T1 - From a girl to a matrona: the life course of the women on the limes EP - 80 SP - 72 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rai_649 ER -
@inbook{ author = "Данковић, Илија and Миловановић, Бебина and Марјановић, Милица", year = "2018", abstract = "Животни пут од девојчице до matronae подељен је у неколико јасно одвојених стадијума, о којима сведоче како писани и ликовни извори тако и археолошки остаци. Првих осам дана након рођења, девојчица није постајала пуноправна чланица заједнице, што је последица високе стопе смртности новорођенчади. Пријем у породицу дешавао се тек на свечаности називаној dies lustricus, када је било уприличено ритуално купање, као и давање имена детету. Исти обичај је за децу мушког пола практикован девет дана након рођења. Иако су Римљани били свесни подвојености деце на полове, њихово најраније детињство, infantia, протицало је у заједничким активностима, а делили су и исту материјалну културу, одећу и физички изглед. Наиме, по- жељан је био хермафродитски идеал лепоте, што значи да ни на који начин није била наглашена припадност једном од два пола. Антички писци нас обавештавају да су деца била обучена у идентичне togae praetexte и носила дуге косе., The life path from a girl to a matrona is divided into several clearly defined stages, as is visible from archaeological remains, historical written sources, and visual culture. In the first eight days after birth, a girl would not yet become a full member of the community as a consequence of the high infant mortality rate. The initiation into a family would happen at a ceremony known as dies lustricus, when a ritual bath is prepared and the child would be given a name. This custom was also practiced for baby boys, on the ninth day of their life. Although aware of two different sexes, the Romans would have the children’s earliest childhood, infantia, spent in shared activities, material culture, clothes, and physical appearance, regardless of their gender. The hermaphrodite ideal of beauty was desired, which meant that being either a male or a female was not emphasised in any way. Ancient writers have taught us that children used to be dressed up in identical togae praetexte and had long hair.", publisher = "Београд : Археолошки институт, Београд : Српска академија наука и уметности", journal = "Римски лимес и градови на тлу Србије / Roman Limes and Cities on the Territory of Serbia", booktitle = "Од девојчице до matronae: животни ток жена на лимесу, From a girl to a matrona: the life course of the women on the limes", pages = "80-72", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rai_649" }
Данковић, И., Миловановић, Б.,& Марјановић, М.. (2018). Од девојчице до matronae: животни ток жена на лимесу. in Римски лимес и градови на тлу Србије / Roman Limes and Cities on the Territory of Serbia Београд : Археолошки институт., 72-80. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rai_649
Данковић И, Миловановић Б, Марјановић М. Од девојчице до matronae: животни ток жена на лимесу. in Римски лимес и градови на тлу Србије / Roman Limes and Cities on the Territory of Serbia. 2018;:72-80. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rai_649 .
Данковић, Илија, Миловановић, Бебина, Марјановић, Милица, "Од девојчице до matronae: животни ток жена на лимесу" in Римски лимес и градови на тлу Србије / Roman Limes and Cities on the Territory of Serbia (2018):72-80, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rai_649 .