Show simple item record

Milena Pavlović Barilli's pictorial poetics and Viminacium landscape

dc.creatorAnđelković-Grašar, Jelena
dc.creatorNikolić, Emilija
dc.date.accessioned2022-05-10T11:31:32Z
dc.date.available2022-05-10T11:31:32Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn1452-7448
dc.identifier.urihttp://rai.ai.ac.rs/handle/123456789/322
dc.description.abstractAsocijativni i inspirativni predeo kao kategorije kulturnih predela u oblasti zaštite kulturnog nasleđa omogućavaju da se za određen istorijski predeo vežu tragovi različitih vrsta umetnosti na čiji nastanak je predeo uticao, a koji nisu nužno hronološki uslovljeni. U ovom radu je prikazana interakcija predela i umetnosti/umetnika, na primeru arheološkog nalazišta Viminacijum nadomak Požarevca i svetski priznate slikarke Milene Pavlović Barili rođene u ovom gradu. U pismima koja je slala majci Danici, Milena je uvek sa najvećom ljubavi pisala o rodnom kraju i sa toplom emocijom se sećala detinjstva provedenog u njemu, što se zaključuje i na osnovu zapisanih majčinih sećanja. Period Mileninog likovnog stvaralaštva između 1932. i 1936. godine, Miodrag B. Protić nazvao je "linearnim", odnosno "parisko-rimskim" periodom, dok ga Jelica Milojković naslovljava kao "linearno-antički" period. Period je tematski najviše određen antičkim nasleđem, a tokom njega Milenina piktoralna poetika referira na antičku prošlost upotrebom motiva arhitektonskih elemenata, kao i skulptura ili ljudskih figura u formi skulptura, te kompozicijskim rešenjima koja za potku imaju mitološke obrasce. Obrazovanje koje je sticala u evropskim metropolama, posete velikim muzejima, kao i poznavanje savremenih umetničkih tokova metafizičkog realizma i nadrealizma, zasigurno su doprineli ovakvoj Mileninoj poetici. Ipak, tragom Mileninog pisma majci Danici iz 1943. godine i Protićevog zapažanja da je u detinjstvu mogla videti ostatke antičke arhitekture i umetnosti na području Požarevca bogatom arheološkim nalazištima, autorke ovog rada iznose mogućnost da je upravo Viminacijum mesto u čijem je materijalnom, ali i nematerijalnom nasleđu Milena našla motive i inspiraciju za dela nastala u periodu između 1932. i 1936. godine. Ovakav vid asocijativne veze u saglasnosti je sa konceptom nadrealizma koji je u ovom radu iskorišćen kao metod za povezivanje predela Viminacijuma i piktoralne poetike Milene Pavlović Barili. Shodno tome, određeni motivi Mileninih slika dobili su drugačiju interpretaciju koja na podsvesnom nivou sugeriše da ono što je umetnica videla u detinjstvu i mladosti kasnije u njenom slikarstvu izranja kao deo imaginarnog narativa.sr
dc.description.abstractSince the effects of a landscape go further than geography and beyond the time line, this paper questions the possibility that the Viminacium landscape, the archaeological area near the Danube in Serbia, inspired the art of the internationally recognised painter and poet Milena Pavlović Barilli. One can try to trace the relationship between Viminacium and Milena's art primarily in the motifs that are associated with Antiquity. Architectural elements, statues or human figures that resemble statues, as well as compositions that refer to the mythological patterns are an indicative part of Milena's pictorial poetics. The greatest influence of ancient material and immaterial heritage on Milena's art is visible in paintings and drawings from the 1930s.en
dc.publisherArheološki institut, Beograd
dc.relationinfo:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Integrated and Interdisciplinary Research (IIR or III)/47018/RS//
dc.rightsopenAccess
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.sourceArheologija i prirodne nauke
dc.subjectViminacijumsr
dc.subjectslikarstvosr
dc.subjectpredeosr
dc.subjectpoetikasr
dc.subjectnadrealizamsr
dc.subjectMilena Pavlović Barilisr
dc.subjectantikasr
dc.subjectViminaciumen
dc.subjectSurrealismen
dc.subjectpoeticsen
dc.subjectpaintingen
dc.subjectMilena Pavlović Barilien
dc.subjectlandscapeen
dc.subjectAntiquityen
dc.titlePiktoralna poetika Milene Pavlović Barili i predeo Viminacijumasr
dc.titleMilena Pavlović Barilli's pictorial poetics and Viminacium landscapeen
dc.typearticle
dc.rights.licenseBY-NC-ND
dc.citation.epage97
dc.citation.issue15
dc.citation.other(15): 77-97
dc.citation.rankM52
dc.citation.spage77
dc.identifier.fulltexthttp://rai.ai.ac.rs/bitstream/id/182/319.pdf
dc.identifier.rcubconv_304
dc.type.versionpublishedVersion


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record