Приказ основних података о документу
Београдска тврђава са старих фотографија - читања и истраживања Марка Поповића
dc.contributor | Бикић, Весна | |
dc.date.accessioned | 2024-01-22T10:28:35Z | |
dc.date.available | 2024-01-22T10:28:35Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.isbn | 978-86-6439-095-8 (AИ) | |
dc.identifier.isbn | 978-86-6100-048-5 (ЗЗСКГБ) | |
dc.identifier.uri | http://rai.ai.ac.rs/handle/123456789/1483 | |
dc.description.abstract | ОД ОТКРИЋА 1839. ГОДИНЕ, фотографија је брзо прихваћена међу ентузијастима, уметницима и научницима широм света. Исте године и јавност у Србији сазнаје о том важном и савршеном откровенију; да и најтеже и најнежније предмете особитим савршенством и јасноћом изобразити може. Буди какав предел, поља, шуме, слику (портре) без икакве човечије помоћи и Художества представити можесе с овим откровенијем, и с особитом верношћу, које никакво художество надвисити неможе. Већ наредне године обављено је и прво снимање Београда. Године 1852. у граду кратко бораве Карло Поп де Сатмари [Karlo Popp de Szathmari] и Тома Пацал [Toma Pacal], а након њих долази још неколико других путујућих фотографа који се такође задржавају кратко, због слабог интересовања за снимање портрета. Међутим, већ за непуних десет година у Србији се отварају фотографски атељеи и фотографија постаје важан чинилац у српској култури. Утемељивач фотографије у Србији и први српски фотограф био је Анастас Јовановић (1817–1899), који се 1858. године из Беча враћа у Србију, да би се бавио фотографским портретом (сл. 1). Иако портрети чине највећи део Јовановићевог опуса, он упоредо снима ведуте градова и детаље архитектуре пре свих Беча, Београда, Крагујевца, Смедерева. Убрзо потом се оснивају први фотографски атељеи (око 1860. године), најпре у Београду, потом и у већим српским градовима. До краја века њихов број расте, па 1901. године Михаило Валтровић оцењује, у говору који је одржао поводом Прве аматерске изложбе фотографије у Београду, да тридесет пет излагача представља тек једну четвртину правог броја (фотографа) аматера у Србији и закључује да је фотографија веома важан и значајан проналазак који има перпективу примене у науци, уметности и штампи. | sr |
dc.language.iso | sr | sr |
dc.publisher | Београд : Археолошки институт | sr |
dc.publisher | Београд : Завод за заштиту споменика културе града Београда | sr |
dc.rights | embargoedAccess | sr |
dc.subject | Београд | sr |
dc.subject | Београдска тврђава | sr |
dc.subject | фотографија | sr |
dc.subject | истраживања | sr |
dc.subject | конзервација | sr |
dc.subject | обнова | sr |
dc.title | Београдска тврђава са старих фотографија - читања и истраживања Марка Поповића | sr |
dc.type | book | sr |
dc.rights.license | ARR | sr |
dc.identifier.fulltext | http://rai.ai.ac.rs/bitstream/id/4368/bitstream_4368.pdf | |
dc.identifier.rcub | https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rai_1483 | |
dc.type.version | publishedVersion | sr |